Kunstzinnige activiteiten

Er worden kunstzinnige activiteiten aangeboden om de gezonde ontwikkeling van de verbeelding en de creativiteit te bevorderen, zoals verhalen vertellen, muziek, tekenen, schilderen, ritmische spelletjes en boetseren.

Naast het vrije spel dat een kunstzinnige uitdrukkingsvorm van het kind zelf is, worden er ook andere activiteiten aangeboden. Kunstzinnig werken stimuleert de gevoelsontwikkeling. Kunstzinnig werken is meestal een ritmisch proces van actief zijn en weer rustig zijn. Van doen en het weer verwerken van opgedane indrukken.

Verhalen vertellen en voorlezen

Sinds oeroude tijden vertellen mensen elkaar verhalen. Vroeger bij het haardvuur werden er van ouder op kind wijsheden en verhalen vol humor gedeeld. Ook bij Kinderopvang Van Nature gebruiken we verschillende soorten verhalen en manieren om er met de kinderen van te genieten.

Er wordt voorgelezen uit mooie prentenboeken. Soms aan tafel en soms knus op de stoel of het kleed. Van voorlezen krijgen de meeste kinderen geen genoeg. Eindeloos willen ze hetzelfde boek voorgelezen krijgen. Die herhaling draagt bij in de fase van het opbouwen van een ritmisch geheugen.

Uitspelen herhaalverhaaltje

Sommige pedagogisch medewerkers kunnen die tafelspelletjes zo mooi maken dat zelfs de meest ondernemende peuter met open mond zit te kijken. Een tafelspel is een spel dat op een tafel wordt uitgebeeld met behulp van figuren die in het verhaal voorkomen. Dit verhaal wordt soms weken gespeeld en door sommige peuters na een poosje zelf uitgespeeld.

Muziek en zingen

Naast voeding en hygiëne is menselijke warmte, zowel lichamelijk al geestelijk, onmisbaar voor de gezondheid van een baby. Een prachtige manier om uw kindje te laten merken hoe welkom hij is, is voor hem zingen. Zachtjes zingen of neuriën is koestering van de bovenste plank.

Kinderopvang Van Nature kenmerkt zich door het vele zingen en de soort liedjes die er gezongen worden. Overgangen van het ene moment naar het andere moment worden voorspelbaar en daarmee veilig gemaakt door te zingen; er worden liedjes gezongen over eten, over slapen, over naar buiten gaan en om het leven te vieren, zoals bij een verjaardag. Bij antroposofische liedjes is de melodie is vaak licht, zwevend en met een open eind. Een lied kan eindeloos herhaald worden en heeft een dromerig, sprookjesachtige stemming.

Echter zien wij het ook als taak om cultuur over te dragen en zingen wij ook de ‘Oudhollandse’ liedjes zoals Poesje mauw, Schuitje varen of Berend Botje.

Tekenen en schilderen

De eerste vorm van tekenen zie je bij jonge kinderen die met hun vinger of een stokje in het zand of de aarde krabbelen. De meeste kinderen gaan tekenen als ze ongeveer anderhalf jaar zijn. De kinderen tekenen met bijenwaskrijt of potloden.

Bij schilderen gebruiken we het liefst de nat-op-nat techniek. Dit betekent dat de verf zich niet in een vaste vorm op het papier hecht, maar dat de vloeiende verf aansluit bij de beweeglijkheid en het dromerige van het jonge kind. We gebruiken ook gewone plakkaat of waterverf.

Ritmische spelletjes

Het jonge kind is een en al ritme en geniet ervan als het hiermee in aanraking komt. Bij kinderopvang Van Nature bieden we verschillende vormen van ritmische spelletjes aan zoals schootspelen, handgebaren en vingerspelen. De spelletjes kunnen in moeilijkheidsgraad opgebouwd worden. Een schootspel is motorisch ‘makkelijker’ dan met de eigen vingers meespelen met een vingerspelletje. In een verticale groep ervaren baby’s van het begin af aan al het aanbod en doen mee zodra ze het kunnen.

Boetseren

Bij kinderopvang Van Nature boetseren we het liefst met warme bijenwas. Soms maken wij deze ook zelf. Door de warmte gaat het bewerken ervan makkelijker. Vooral voor kinderen die vaak koude handjes hebben is dit een fijne manier van boetseren.

Soms gebruiken we ook klei maar zorgen ervoor dat deze niet te koud aanvoelt. Er zijn kinderen die het heerlijk vinden om met hun handen de kracht en weerstand van de klei te ervaren. Ze ondergaan het beleven van het materiaal.

Verbeelding en creativiteit stimuleren de fantasie. Fantasie is een schat die kinderen op hun levenspad nodig hebben om tegenslagen op te kunnen vangen, veerkracht te ontwikkelen en te allen tijden naar hun innerlijke zelf af te kunnen dalen. Met deze gouden wijsheid in het achterhoofd zorgen de pedagogisch medewerkers steeds weer voor een gevarieerd kunstzinnig aanbod.